Sterownik STAG Diesel jest alternatywną metodą zasilania do silników wysokoprężnych od 2 do 16 cylindrów. Cały system został oparty na najnowocześniejszych rozwiązaniach technicznych, umożliwiających dawkowanie paliwa gazowego wraz z powietrzem, które następnie miesza się w cylindrze z olejem napędowym. STAG Diesel nie wyklucza jazdy na samym oleju napędowym ponieważ instalacja gazowa nie wymaga ingerencji w konstrukcję wnętrza silnika.
Sterownik podczas pracy silnika ma możliwość inteligentnego kontrolowania procesu podawania dawki paliw, możliwe jest to dzięki odczytowi sygnałów z czujników: temperatury spalin, spalania stukowego czy wskazań sondy lambda.
Zaawansowany algorytm precyzyjnego sekwencyjnego wtrysku, a także innowacyjny system autoadaptacji zapewniają odpowiednią mieszankę w całym zakresie pracy silnika, dzięki czemu użytkownik szybko odczuje wymierne korzyści ekonomiczne.
Najważniejsze cechy sterownika STAG Diesel:
1. obsługa silników diesla do 8 cylindrów w trybie sekwencyjnym,
2. obsługa silników diesla do 16 cylindrów w trybie niesekwencyjnym,
3. możliwość dotrysku LPG lub CNG,
4. zaawansowany algorytm sekwencyjnego wtrysku gazu,
5. precyzyjne dawkowanie gazu oparte na aktualnym zapotrzebowaniu silnika,
6. pomiar oraz kontrola ilości wtryskiwanego oleju napędowego w pojazdach z silnikami typu common rail
7. rozbudowany algorytm ochrony silnika
8. kontrola temperatury spalin dla zapewnienia bezpieczeństwa jednostki napędowej,
9. możliwość odczytu szerokopasmowej sondy lambda możliwość kontroli składu mieszanki poprzez niezależną szerokopasmową sondę lambda dedykowaną do silników diesla, (możliwość dodatkowego montażu w przypadku gdy sonda nie występuje w silniku),
10. obsługa aut wyposażonych w tempomat,
11. obsługa elektronicznego przełącznika B/G LED401,
12. możliwość zachowania mocy po konwersji na tym samym poziomie w pojazdach z silnikami typu common rail,
13. system autokalibracji,
14. możliwość modyfikacji sekwencji wtrysku gazu,
Zalety i korzyści dla kierowcy:
• przy aktywnym dotrysku gazu silnik pracuje identycznie jak przy pracy na oleju napędowym,
• nieodczuwalne włączanie i wyłączanie systemu,
• oszczędności w całym zakresie obciążeń silnika,
• zapewniona ochrona silnika,
• wzrost wydajności spalania ON,
• zwiększenie mocy silnika.
Zwiększenie mocy silnika
Technologia podwójnego zasilania LPG/CNG pozwala uwolnić energię z niewykorzystanych wcześniej zasobów ON. Po odpowiednim zestrojeniu instalacji gazowej z pojazdem można uzyskać znaczny wzrost mocy i momentu obrotowego w granicach 10%-30% mocy z jednoczesnym obniżeniem kosztów eksploatacji i poprawą wydajności pracy silnika.
Zasada działania systemu polega na bardzo prostym mechanizmie. W przypadku silnika diesla z wtryskiem mechanicznym, gaz wtryskiwany jest do kolektora ssącego, co powoduje lepsze spalanie oleju napędowego i dodatkowe spalenie gazu, w wyniku czego wzrasta moc silnika. Aby zachować te same parametry jazdy wystarczy, że kierowca mniej wciska pedał przyspieszenia, dzięki czemu sam zaoszczędza olej napędowy, tzw. oszczędzanie przez dodawanie. Kierowca ma wybór: albo jeździ spokojnie i cieszy się oszczędnością paliwa, albo korzysta z większej mocy pojazdu, dzięki czemu osiąga wymierne korzyści. W przypadku silników common rail mechanizm działania jest identyczny, przy czym jest tu możliwość ograniczenia mocy pojazdu za pomocą emulacji sygnału z czujnika „CR”(czujnik wysokiego ciśnienia na listwie common rail). Ecu samochodu rozpoznaje prawidłowe ciśnienie oleju napędowego, jednak w rzeczywistości wartość ciśnienia jest niższa. Ta opcja pozwala na zachowanie podobnych parametrów pojazdu (moc, moment obrotowy) jak na oleju napędowym przy możliwości znacznej oszczędności oleju napędowego.
Wykres 1. Moc pojazdu w zależności od paliwa i ustawień map
(czerwony – większa ilość gazu, fioletowy – mniejsza ilość gazu, niebieski – olej napędowy)
Wykres 2. Momentu obrotowy pojazdu w zależności od paliwa i ustawień pojazdu
(czerwony – większa ilość gazu, zielony – mniejsza ilość gazu, niebieski – olej napędowy)